مخزن فلزی (کربن استیل)

مخزن فلزی

مخزن فلزی (کربن استیل)(مخزن فلزی (کربن استیل

مخزن فلزی (کربن استیل) در کل میتوانند به هر شکلی ساخته شوند اما این فقط در تئوری میباشد اما در عمل بیشتر این مخازن به صورت کره ، استوانه و مخروط میباشد. معمول ترین روش ساخت مخزن فلزی (کربن استیل) ، ساخت آن به صورت استوانه با دو سر عدسی میباشد ،این شکل ساده ترین نوع برای آنالیز کردن مخازن را در اختیار ما قرار میدهد .در تئوری ساختن مخازن تحت فشار به صورت کره بهترین راه حل برای تحمل فشار می باشد اما متاسفانه در حین ساخت ،ساختن یک منبع به شکل کره بسیار سخت و در عین حال پر هزینه می باشد.بنابراین بیشتر مخازن تحت فشار استوانه ای با دو عدد عدسی به شکل بیضی در دو انتهای آن می باشد .
جرم مخازن با توجه به فشار و حجم مورد نظر و دمای سیال  ، می تواند تغییر کند میزان نیرو وارد بر سطح بر اساس چگالی مواد تا زمانی که این جسم بشکند یا ترک بردارد را نسبت استحکام به وزن ماده می گویند،که نسبت مهمی در تعیین نوع ماده مورد استفاده در مخازن دارد چون بالا رفتن ورن یک مخزن یک نکته اساسی در طراحی آن میباشد.
مخزن فلزی (کربن استیل) تحت فشار در مقابل فشار گاز درون آن بنا به استحکام کششی دیواره ها مقابله میکند
استرس وارد شده تعیین کننده ی قطر مخزن و ضخامت ورق استفاده شده درآن می باشد.

مخزن فلزی (کربن استیل) با پوشش رنگ

برای نگهداری ، ذخیره سازی و یا عبور سیالات از سطوح مدیا از مخزن استفاده میشود. مخزن ها از نظر کاربرد به دو دسته مخزن های ذخیره و مخزن های تحت فشار Pressure Vessels  تقسیم می شوند. محاسبات مربوط به طراحی و استحکام مخزن ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنعت تاسیسات از اهمیت بالایی برخوردار است. در اثر فشار وارد شده از سیال در یک مخزن،نیروهایی به سطح مخزن وارد میشود. این نیروها باعث به وجود آمدن تنش در جداره مخزن می شوند.بدیهی است که تنش های به وجود آمده نباید از تنش مجاز فلز جداره مخزن بیش تر باشند. این تنش ها در دو جهت اصلی طولی و عرضی به وجود می آیند. در نتیجه مهندسان با تجربه قوانینی را برای طراحی ، ساخت و نگهداری مخازن تحت فشار وضع نمودند به همین دلیل است که مشخصات فنی مخازن تحت فشار از یک کشور به کشور دیگر تغییر می کند ولیکن بیشترین پارامترهایی که در اینگونه مخازن دخیل هستند بیشتر به فشار و دما بستگی دارند .شرکت روماک پالایش پارس نیز یکی از شرکتهای پیشگام در استفاده از استاندارد طراحی و ساخت مخازن تحت فشار می باشد که با به کار گیری این استاندارد ها تضمین مضاعفی را برای مخازن تحت فشار تولیدی به ارمغان می آورد .

طراحی و ساخت مخزن فلزی (کربن استیل) تحت فشار :

طراحی مخزن طولی و عرضی

مخزن فلزی (کربن استیل) تحت فشار را می توان به هر صورتی ساخت ولیکن بیشترین اشکال متداول ، مخزن کروی ، مخروطی و مخزن استوانه ای می باشد و در این بین مخزن تحت فشار استوانه ای در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در اینگونه از مخازن ، مخزن از یک پوسته استوانه ای و دو عدد عدسی که در دو انتهای پوسته نصب می گردد تشکیل می گردد .اینگونه مخازن را می توان بر اساس استانداردهای مختلفی طراحی و تولید نمود ولیکن استانداردی که بیشتر در کشور ما متداول است استاندارد ASME می باشد ASME Boiler and Pressure Vessel Code  و یا به اختصار BPVC  می باشد و جهت مخازن تحت فشار از استاندارد ASME BPVC Section Vlll  استفاده می گردد.

مخزن فلزی افقی

ویژگیهای مخزن کربن استیل ( فلزی ) شرکت روماک پالایش پارس

  • ماکسیمم تحمل فشار مخازن فلزی : 10 bar
  • تجهیزات : فشار سنج و شیرهواگیری
  • دمای عملکرد مخازن : دمای محیط
  • پوشش دیواره داخلی و دیواره خارجی : رنگ
  • پوشش دیواره داخلی در صورت نیاز : سند بلاست و یا فایبرگلاسFRP