فیلتر مولتی مدیا (فیلترشنی و کربنی)

فیلتر مولتی مدیا

فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی)فیلتر مولتی مدیا (فیلترشنی و کربنی)

به ترکیب فیلتر شنی و فیلتر کربنی در یک مخزن فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی) گفته می شود .فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی)شامل چند لایه شن و کربن هستند.فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی) در پیش تصفیه سیستم های آب شیرین کن به روش اسمز معکوس مورد استفاده قرار می گیرند.سه لایه شن به همراه یک لایه کربن عموما این فیلترها را تشکیل می دهند. در حقیقت این سیستم ها مزایای فیلتر شنی و کربنی را با هم دارند . فیلتر شنی جهت حذف ذرات معلق (Suspended Solids ) تا قطر ۵۰ میکرون یا به بیان ساده کاهش کدورت آب و فیلتر کربنی به منظور حذف طعم، بو، رنگ، مواد آلی و کلر آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها استفاده از حوضچه‌های ته نشینی است اما از کاربردی‌ترین روش‌های تصفیه، تصفیه با فیلتر های شنی (تند و کند) است که معمولاً برای جداسازی ذرات معلق کاربردی همه جانبه دارد. در صافی کربنی، آب از بستر ذغال کربن اکتیو گرانولی عبور کرده و رنگ و بوی آن توسط ذغال کربن جذب شده و در نتیجه آب خروجی بدون هر گونه طعم، بو و رنگی خواهد بود. فیلترهای کربنی معمولاً بعد از فیلترهای شنی در فرآیند تصفیه آب قرار می‌گیرند.
جنس بدنه فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی) می تواند استیل، FRP و یا کربن استیل با پوشش رنگ اپوکسی باشد و سیلیس با دانه بندی‌های مختلف یا دانه‌های کربن فعال درون این مخازن ریخته می‌شود. این فیلترها هر چند وقت یکبار با توجه به میزان مواد جامد موجود در آب اشباع شده و نیاز به شستشوی معکوس دارند. فرایند شست و شوی معکوس می تواند به صورت دستی ، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک باشد.

مشخصات فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی):

 قابلیت تحمل فشار بین ۵ تا ۸ بار
 بدنه از جنس استیل / فایبر گلاس (FRP ) / کربن استیل
 قابل ارائه با سه شیر دستی، نیمه ‌‌اتوماتیک و تمام اتوماتیک جهت شستشوی معکوس
 مجهز به شیر هوا گیری و فشارسنج
 استفاده از سه لایه سنگ سیلیس دانه‌بندی شده
استفاده از مرغوب‌ترین کربن‌اکتیو‌

پارامتر اصلی در طراحی سیستم های فیلتراسیون فیلتر مولتی مدیا (فیلترشنی و کربنی) میزان دبی آب عبوری می باشد. به این معنی که با توجه به میزان آب عبوری قطر مخزن انتخاب می شود.

مزایای فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی) :

  • امکان حذف ذرات نامحلول درشت و مواد شیمیائی با هم در فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی)
  • عدم نیاز به فیلتر کربنی
  • کاهش هزینه های ثابت
  • کاهش فضای مورد نیاز سیستم تصفیه آب