سختی گیر رزینی سختی گیر آب

مخزن فلزی

 سختی گیر رزینی سختی گیر آب

سختی گیر رزینی سعتی گیر آب

شرح عملکرد سختی گیر رزینی سختی گیر آب

سختی گیر رزینی سختی گیر آب در فرایند سختی گیری به منظور حذف کلسیم و منیزیم آب سخت از میان بستر رزین های تبادل یونی که در داخل یک مخزن استوانه ای و عمودی قرار دارند، عبور می نماید. رزین تبادل یونی موجود در سختی گیر، سدیم موجود خود را با کلسیم و منیزیم موجود در آب جابجا می نماید به گونه ای که آب عبوری از بستر رزین، بدون سختی و تنها حاوی نمکهای سدیم میباشد و در این شرایط کلسیم و منیزیم در داخل رزین جای گرفته اند. رزین دارای ظرفیت نامحدود نمی باشد و پیش از آنکه ظرفیت رزین اشباع گردد، می باید عملیات احیا سازی با محلول کلرید سدیم انجام شود. فرآیند احیا سختی گیر رزینی سختی گیر آب شامل مراحل شستشوی معکوس، مکش آب نمک و آبکشی می باشد.

 

مشخصات فني سختی گیر رزینی سختی گیر آب شركت روماك پالايش پارس: 

  •  سختی گیر رزینی سختی گیر آب این شرکت قابليت تحمل فشار تا 10 بار را دارا میباشد
  • بدنه سختی گیر رزینی سختی گیر آب از جنس كربن استيل (فلزی) / استنلس استيل (ss304-ss316) / فايبر گلاس (FRP
  • سختی گیر رزینی سختی گیر آب قابل ارائه با سه شير دستي، نيمه ‌‌اتوماتيك و تمام اتوماتيك ( قابل برنامه‌ريزي بصورت جریانی و زمانی )
  • استفاده از مرغوب‌ترين رزين هاي كاتيوني و آنيوني با ظرفيت بالا در سختی گیر

  • داراي آب پخش كن‌ و آب جم کن مقاوم
  • داراي عدسي هاي استاندارد و دريچه هاي بازديد در بالا و پايين و بغل
  • پوشش بدنه داخلي سختی گیر های فلزی (کربن استیل)   با سه لايه رنگ اپوكسي
  • سختی گیر داراي دو مخزن آب نمك پلي اتيلن ، لوله كشي مناسب ، شير تخليه هوا و مانومتر 

رزین‌ها

رزین‌های موازنه کننده یون ، ذرات جامدی هستند که می‌توانند یونهای نامطلوب در محلول را با همان مقدار اکی والان از یون مطلوب با بار الکتریکی مشابه جایگزین کنند. رزین‌های تعویض یونی شامل بار مثبت کاتیونی و بار منفی آنیونی می‌باشد بگونه‌ای که از نظر الکتریکی خنثی هستند. موازنه کننده‌ها با محلول‌های الکترولیت این تفاوت را دارند که فقط یکی از دو یون ، متحرک و قابل تعویض است به عنوان مثال ، یک تعویض کننده کاتیونی سولفونیک دارای نقاط آنیونی غیر متحرکی است که شامل رادیکالهای آنیونی SO2-3 می‌باشد که کاتیون متحرکی مثل +H یا +Na به آن هستند.

این کاتیونهای متحرک می‌توانند در یک واکنش تعویض یونی شرکت کنند به همین صورت یک تعویض کننده آنیونی دارای نقاط کاتیونی غیر متحرکی است که آنیون‌های متحرکی مثل -Cl یا -OH به آن متصل می‌باشد. در اثر تعویض یون ، کاتیون‌ها یا آنیون‌های موجود در محلول با کاتیون‌ها و آنیون‌های موجود در رزین تعویض می‌شود ، بگونه‌ای که هم محلول و هم رزین از نظر الکتریکی خنثی باقی می‌ماند. در اینجا با تعادل جامد مایع سروکار داریم بدون آنکه جامد در محلول حل شود. برای آنکه یک تعویض کننده یونی جامد مفید باشد باید دارای شرایط زیر باشد:

خود دارای یون باشد.

در آب غیر محلول باشد.

فضای کافی در شبکه تعویض یونی داشته باشد ، بطوریکه یونها بتوانند به سهولت در شبکه جامد رزین وارد و یا از آن خارج شوند.

در مورد رزین‌های کاتیونی هر دانه رزین با آنیون غیر تحرک و یون متحرک +H را می‌توان همچون یک قطره اسید سولفوریک با غلظت 25% فرض نمود. این قطره در غشایی قرار دارد که فقط کاتیون می‌تواند از ان عبور نماید. شکل زیرتصویر یک دانه رزین و تصویر معادل یک قطره اسید سولفوریک 25% نشان می‌دهد.