دیفیوزر هوادهی

شرکت روماک پالایش پارس عرضه کننده انواع دیفیوزر هوادهی ،دیفیوزر حباب ریز ،دیفیوزر حباب درشت از برند JAGER ,EDI میباشد.

دیفیوزر هوادهی

دیفیوزر هوادهی

در تصفیه خانه های فاضلاب، هوادهی معمولاً با دو هدف صورت می پذیرد:دیفیوزر هوادهی

۱) ایجاد تلاطم و موج در فاضلاب جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و لجن در کف مخازن .

۲) جلوگیری از ایجاد شرایط بی هوازی در مخازن و هوادهی و هوا رسانی به باکتریهای هوازی فاضلاب به منظور تجزیه فاضلاب .

   در هردو این شرایط بایستی ابزار مناسب جهت ورود و تزریق هوا به فاضلاب وجود داشته باشد. این ابزار در صنعت آب و فاضلاب با نام دیفیوزر هوادهی شناخته می شود. انواع دیفیوزر هوادهی از برندهای مختلف و معتبر در سه مدل دیسکی، تیوبی و ممبرانی یا صفحه ای در دو تیپ دیفیوزر حباب ریز و حباب درشت وجود دارد .

دیفیوزر هوادهی شرکت روماک پالایش پارس از برند  Jager (Germany)می باشد.

انواع دیفیوزرهای برند  Jager (Germany):

Fine Bubble, Coarse Bubble, Disc Diffuser, Tube Diffuser, Plate Diffuser, Super Saddle Tube Diffuser, Oxygen Transfer Rate (OTR), Aerator

فرآیند تصفیه آب و فاضلاب شامل مراحل مختلفی می‌باشد. در تصفیه فاضلاب یکی از مهم ترین واحدها که نقش مهمی در تصفیه ایفا می‌کند واحد هوادهی می‌باشد. در این حوضچه باکتریهای هوازی غالب می‌گردند این باکتریها جهت تصفیه نیاز به اکسیژن دارند بخشی از اکسیژن از طریق هوا و لایه های سطحی در فاضلاب تأمین می‌گردد ولی در صورت بالا بودن میزان دبی فاضلاب و بارآلی نیاز به تجهیزات جانبی جهت تأمین اکسیژن می‌باشد.

به طور کلی تجهیزات هوادهی شامل هواده های سطحی، عمقی می‌باشد. هواده‌های سطحی در حوضچه های بزرگ با آلایندگی بالا مثل متعادل ساز توصیه می‌شود. برای حوضچه‌های هوادهی استفاده از انواع دیفیوزر هوادهی مناسب است.

دیفیوزر هوادهی یا افشانک بسته به نوع کاربرد و اندازه روزنه در انواع حباب ریز و حباب درشت موجود می باشند .

دیفیوزر هوادهی (افشانک های ) نوع حباب ریزاز یک دیسک با قاب نگهدارنده محکم از جنس پلی پروپلین و یک غشاء لاستیکی قابل انعطاف از جنس    EPDM که دارای روزنه های بسیار ریزی جهت عبور حباب های هوا می باشد تشکیل می گردند .

اتصال ورودی دیفیوزر هوادهی در قسمت تحتانی قاب تعبیه شده است که توسط بوشن هم سایز و یا کمربند ویژه اتصال از جنس پلی اتیلن قابل نصب روی انواع لوله می باشد .

بهترین نوع دیفیوزرهوادهی، دیفیوزر هوادهی حباب ریز می‌باشد. زیرا هر چه اندازه حبابها ریزتر باشد سطح خارجی حباب‌ها افزایش یافته و اکسیژن رسانی به فاضلاب بیشتر و با سرعت بالاتری انجام می‌پذیرد.

در بسیاری از موارد بدلیل نیاز به اختلاط و تلاطم بیشتر بویژه درحوضچه های متعادل سازی فاضلاب استفاده از دیفیوزر حباب درشت(coars bubble) ترجیح داده می شوند .

این دیفیوزر قابلیت اختلاط شدیدتر جهت و تعلیق رسوبات و لجن های غلیظ را دارا می باشند . دیفیوزر هوادهی حباب درشت اغلب از جنس پلی پروپلین و پی وی سی به شکل های بشقابی ساده و سوپاپی قابل عرضه می باشند .

با توجه به تنوع موجود در طرح دیفیوزر ها ، سایر انواع آن در مدل های مختلف از قبیل لوله ای ، سرامیکی طبق سفارش قابل تهیه و عرضه می باشند .این دیفیوزر در حوضچه های هوادهی آب و فاضلاب و استخرهای پرورش ماهی جهت انتقال و توزیع مناسب اکسیژن در آب کاربرد دارند .

نکاتی در مورد طراحی سیستم هوادهی عمقی و انتخاب دیفیوزر هوادهی :

 

  1.  محاسبات تعداد دیفیوزر هوادهی بر اساس میزان ظرفیت هوای بلوئر انجام شود. لازم به ذکر است ظرفیت بلوئر نیز بسته به میزان آلودگی فاضلاب و نوع فرآیند تصفیه محاسبه می‌شود.
  2.  جهت محاسبه تعداد دیفیوزر هوادهی مورد نیاز برای میزان مشخص دبی هوا، از ظرفیت دیفیوزر هوادهی در محدوده بهینه جداول زیر استفاده شود.
  3.  ظرفیت حداکثر دیفیوزر هوادهی صرفا به مدت ۱۵ دقیقه در شبانه روز مجاز می‌باشد و فقط جهت شستشوی دیفیوزرها استفاده می‌شود.
  4.  هر چقدر عمق نصب دیفیوزر بیشتر باشد به عبارت دیگر عمق مخازن فاضلاب بیشتر باشد راندمان انتقال اکسیژن بیشتر خواهد بود.
  5.  در محاسبات فشار بلوئر، افت فشار دیفیوزر حدود ۵۰ میلی‌بار در نظر گرفته شود.
  6.  در سیستم لوله‌کشی دقت شود هوا به طور یکنواخت بین همه دیفیوزرها توزیع گردد.

جدول مشخصات فنی دیفیوزرهای هوادهی حباب ریز دیسکی ساخت شرکت Jager آلمان

 

Air Flow for Max.

(use for cleaning)

 

 

Air Flow for best continuous
operation

Membrane Material

Diameter

Model

۱۰ m3/h

 

۲ ~ 6 m3/h

EPDM/Silicon

۹"(270mm)

HD 270

۱۵ m3/h

 

۵ ~ 12 m3/h

EPDM/Silicon

۱۲"(340mm)

HD 340