کربن اکتیو

شرکت روماک پالایش پارس عرضه کننده کربن اکتیو -کربن فعال -کربن گرانولی با برند کربن جاکوبی CARBON JACOBI در دو مدل AQUA 1000 و AQUA 2000 میباشد.

کربن اکتیو جاکوبی

اصطلاح کربن اکتیو -کربن فعال – زغال اکتیو – زغال فعال نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی ، با جنسی زغالی و شکل کریستالی می باشد که در ساختار داخلی آن روزنه های زیادی وجود دارد .

کربن اکتیو دارای کاربرد های زیادی است ، که از جمله مصارف آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد.کربن اکتیو

  • تصفیه آب ،تصفیه آب صنعتی ،تصفیه آب شرب ،تصفیه آب خانگی ،در این سیستم ها از کربن جهت حذف رنگ ، بو و طعم آب توسط فیلتر کربنی یا فیلتر مولتی مدیا (فیلتر شنی و کربنی) استفاده می شود.
  • رنگزدایی از قند و شکر و شربت
  • بازیافت طلا
  • بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها
  • استفاده در دستگاه هایی مثل : تصفیه کننده های هوا ،ساخت خوشبو کننده ها ،تصفیه کننده های صنعتی و ….
  • ساخت و تولید دارو

کربن اکتیو جاکوبی

کمپانی جاکوبی به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین شرکتهای تولید کننده کربن اکتیو در دنیا می باشدشرکت روماک پالایش پارس ارائه کننده کربن اکتیو جاکوبی ( JACOBI ) می باشد .

مشخصات فنی کربن اکتیو جاکوبی

دانلود کاتالوگ کربن جاکوبی مدل Aquasorb 1000

 دانلود کاتالوگ کربن جاکوبی مدل Aquasorb 2000

 

کربن اکتیو جاکوبی

 

Typical Applications

  • Treatment of municipal drinking water

  • Production of soft drinks and beer

  • Dechlorination of process water

 Purification of MEA/DEA

Available Particle Sizes

  •   20×50 mesh (0.30 – 0.85 mm)

  •   12×40 mesh (0.425 – 1.70 mm)

  •   8×30 mesh (0.60 – 2.36 mm)                               

  •   8×20 mesh (0.85 – 2.36 mm)

  •   8×16 mesh (1.18 – 2.36 mm)

Standard Packaging

  • 25 kg bag (55 lb)

  • 500 kg bulk bag (1100 lb)

کربن اکتیو :


عنصر کربن به دو صورت آلوترپی بلوری با نام‌های الماس و گرافیت وجود دارد.کربنی که از چوب سخت پوسته نارگیل ساخته می‌شوند در صنایع شیمیایی یا در مواردی دیگر از زغال سنگ ساخته می‌شود، کربن صافی و کربن اکتیو نامیده می شود.

بر اساس مطالعات حاصله ازاشعه ثابت شده است که زغال چوب دارای ساختمانی شبیه گرافیت است.

لکن از نظر بلوری بخوبی توسعه نیافته است که می توان آن را ناشی از معایب ساختمان بلوری و زیاد بودن سطح دانست باید توجه داشت که در حالت فعال زغال چوب جاذب گازها مایعات و جامدات است و فعال کردن زغال بوسیله بخار در دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد صورت می پذیرد در این حال هیدروکربن های جذب شده از سطح برداشته شده واز آن جدا می شود .

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که خاصیت جذب کنندگی زغال از سطح زیاد آن نشأت می گیرد و یک سانتیمتر مکعب از زغال دارای سطح ۱۰۰۰ متر مربع است.

بطور کلی ماکروپورها حفره های ورودی یا عوامل اصلی جذب و مزوپور ها حفره های موقت گذرا و میکرو پور ها حفره های اصلی ذخیره سازی می باشند معمولاً ماکرو پرو ها به مقدار خیلی کم در حدود ۵% در تشکیل سطوح ویژه داخلی دخالت می کنند و این حفره ها که بعنوان گذرگاه عمل می نمایند موجب تسهیل در پدیده جذب در سطوح داخلی کربن اکتیو می شوند در حالیکه حفره های مزو نقشی در حدود ۹۵% در پدیده سطوح ویژه جذب را دارا می باشند و محل اصلی ذخیره مواد جذب شده می باشند.

بطور متوسط ۴۰ درصد از کل حفره ها مربوط به حفره های متوسط می باشد. توزیع قطر حفره ها در یک نمونه کربن اکتیو بستگی به نوع ماده اولیه و روش تولید کربن اکتیو دارد.

جذب سطحی مولکولها عموماً درحفره های ریز و متوسط رخ می دهد و حفره های بزرگ به عنوان مجراهایی برای عبور ماده جذب شونده و رسیدن آن به حفره های ریزتر به کار می آیندفرآیند جذب توسط کربن اکتیو شامل ۳ مرحله ذیل می باشد:
۱- مواد جامد با یک نیروی وندروالسی و پیوند دو قطبی لحظه ای جذب سطوح بیرونی کربن اکتیو می شوند 
۲- مواد جامد به داخل حفره ها به حرکت در می آیند 
۳- مواد جامد جذب دیواره های داخلی حفره های کربن اکتیو می شوند.
چون مواد کربن اکتیو یک ماده آلی داری قدرت و سرعت جذب بسیار بالاتری نسبت به ترکیبات معدنی می‌باشد.

مواد اولیه برای تهیه کربن اکتیو
تکنولوژی امروز، تولید انبوه کربن‌های اکتیو با مشخصات مناسب را جهت کاربردهای ویژه طلب می کند بطور کلی کربن اکتیو ی که بطور عمومی کاربرد دارد و مورد استفاده می شود باید دارای ظرفیت جذبی کافی، استحکام مکانیکی و خلوص شیمیایی باشد علاوه بر همه این ویژگیها این ماده باید با قیمتی پایین تولید شود اما چندین دهه است که کربن اکتیو بصورت تجاری از مواد اولیه کربن داری تهیه می شود که در زیر به آنها اشاره شده است.

تورب (کود گیاهی) ، زغال سنگ ، لیگنیت (زغال سنگ قهوه ای) ، چوب ، زغال چوب ، لیگنین ، کک نفتی ، زغال استخوان ، زغال سنگ آنترا سیت ، قهوه ، ملاس ، پوسته برنج ، کربن سیاه (دوده)، کلپ (کتانجک) ، شکر ، خاک اره ، با گاس نیشکر ، کاه ، لاستیک های مستعمل اتومبیل ، زغال سنگ قیری ، پوسته نارگیل ، پوسته بادام ، پوسته فندق ، هسته هلو ، آسفالت ، کربیدهای فلزی ، زائدات محتوی کربن حاصل از فاضلاب ، خاکستر ، پلی وینیل کلراید، زائدات سایر پلیمر ها ، پوسته پسته ، پوسته گردو .
از میان مواد اولیه نام برده در بالا که تا کنون بیشترین کاربرد را در تولید تجاری کربن اکتیو داشته اند ، زغال های سخت بیشترین کاربرد را در تولید تجاری کربن اکتیو داشته اند ، زغال های سخت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند .

در حال حاضر آنها ماده مناسب برای تولید ۶۰درصد از کربن های اکتیو به حساب می آیند و نقش آنها بطور قابل ملاحظه ای از سال ۱۹۴۵ افزایش یافته است.