مخزن استنلس استیل

شرکت روماک پالایش پارس قادر به ساخت انواع مخزن استنلس استیل 304 و 316 در سایزهای متنوع قطری و طولی با توجه به سفارش کارفرما براساس استانداردهای معتبر داخلی و خارجی می باشد. با توجه به نظر کارفرما جهت کنترل قسمت های جوشکاری شده، آزمایشات غیر مخرب از قبیل رادیوگرافی، التراسونیک و مایع نافذ صورت می گیرد.

مخزن استنلس استیل

مخزن استنلس استیل شرکت روماک پالایش پارس تولید کننده مخزن استنلس استیل در دو نوع مخزن استنلس استیل ۳۰۴ و مخزن استنلی استیل ۳۱۶ می باشد .

در زیر مخزن استنلس استیل در دو بخش مخزن استنلس استیل ۳۰۴ و استنلس استیل ۳۱۶ بررسی شده اند.

 مخزن استنلس استیل ۳۰۴ :مخزن استنلس استیل

 استنلس استیل عموما به آلیاژهای آهنی گفته می شود که حداقل ۱۰ تا ۱۱ درصد از جرم آن آلیاژ حاوی کرم باشد .

استنلس استیل ۳۰۴ (۱۸-۸) حداقل حاوی ۱۸% کرم ، ۸% نیکل و همچنین حداکثر ۰٫۰۸% از جرم آلیاژ را تشکیل می دهند .

این نوع آلیاژ یک نوع آلیاژ فولادی غیرمغناطیسی است و استنلس استیل ۳۰۴   قابلیت افزایش سختی توسط عملیات حرارتی را دارا نمی باشد . ولیکن می توان با استفاده از کار سرد سختی استیل ۳۰۴ را افزایش دهیم .

۱۸ درصد کرم موجود در داخل استنلس استیل می تواند مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون را به میزان قابل توجهی افزایش دهند . و این مشخصات می تواند جهت بیشتر کاربردها خواص رضایتبخش را پدید آورد .

آلیاژ ضد زنگ مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون اسیدها دارند و می تواند در برابر زنگ زدگی های متداول مقاومت نماید .

در بیش از ۵۰% مواقع در صنایع از استیل ۳۰۴ استفاده می گردد و نسبت به انواع دیگر استیل این نوع استیل بیشتر متداول است و این به این دلیل است که این استیل می تواند در مقابل با اثر خوردگی ناشی از اسیدهای گوناگون موجود در

میوه

گوشت

شیر

سبزیجات و …. به خوبی مقاومت نماید .

مواد تشکیل دهنده استنلس استیل ۳۰۴ به شرح زیر می باشد :

ردیف

عناصر مورد استفاده

مقدار

۱

کربن

۰٫۰۸ درصد

۲

منگنز

۲٫۰ درصد

۳

فسفر

۰٫۰۴۵ درصد

۴

سولفور

۰٫۰۳۰ درصد

۵

سیلیسیم

۱٫۰ درصد

۶

کروم

۱۸-۲۰ درصد

۷

نیکل

۸-۱۰٫۵ درصد

 

 

ساخت مخزن استنلس استیل عموما به شکل استوانه ،مخروط و مکعبی و مخزن کروی استیل و یا ترکیبی از این اشکال هندسی ساخته می شود .

طراحی و ساخت مخزن استنلس استیل دقیقا بر اساس نیاز مشتری طبقه بندی می گردد کاربرد مخزن استنلس استیل در صنایع دارویی و صنایع غذایی و …. نقش تعیین کننده ای را در طراحی و ساخت دارا می باشد در صورتی که مخزن استنلس استیل تحت فشار نباشند به آنها مخزن ذخیره استیل گفته می شود و در صورتی که تحت فشار باشند به آنها مخزن تحت فشار استیل می گویند.

مخزن استنلس استیل ۳۱۶ :

در صنعت طراحی و ساخت مخزن استنلس استیل ، به موارد بسیاری در پروسه های صنعتی برخورد می کنیم که آنها به پایداری بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیاز دارند در این مواقع پاسخ مناسب استنلس استیل ۳۱۶ می باشد .

استیل ۳۱۶ از نوع آستنیت می باشد و استیل نگیر یا غیر مغناطیسی می باشد ، که قابلیت عملیات حرارتی را همانند استیل ۳۰۴ ندارد و همچنین حاوی حداکثر ۰٫۰۸ درصد کربن می باشد و مقدار نیکل موجود در این آلیاژ اندکی نسبت به استیل ۳۰۴ افزایش پیدا می کند ولیکن تفاوت عمده استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ در این است که در استیل ۳۱۶ مقداری مولیبدن که حداکثر ۳ درصد از جرم را تشکیل می دهد وجود دارد

مولیبدن پایداری در برابر خوردگی را افزایش می دهد و این باعث می شود که آلیاژ نیکل و کرم بتوانند در برابر بیشتر مواد شیمیایی و حلال ها مقاومت نمایند .با استفاده از خاصیت مولیبدن استیل ۳۱۶ می تواند در برابر آب های لب شور حاوی کلسیم و سدیم و حلال های هیدروکلریت ، اسید فسفریک ، اسید سولفوریک و ….. به خوبی مقاومت نماید .

مواد تشکیل دهنده استنلس استیل ۳۱۶ به شرح زیر می باشد :

ردیف 

عناصر
مورد استفاده

مقدار

۱

کربن

۰٫۰۸ درصد

۲

منگنز

۲٫۰ درصد

۳

فسفر

۰٫۰۴۵ درصد

۴

سولفور

۰٫۰۳۰ درصد

۵

سیلیسیوم

۱٫۰ درصد

۶

کروم

۱۶-۱۸درصد

۷

نیکل

۱۰-۱۴درصد

۸

مولیبدن

۲-۳ درصد

 

مخزن استنلس استیل عموما در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یا بحث خوردگی و یا بهداشت و یا هر دو مورد به صورت همزمان مد نظر باشد هر چند که دو مورد را در سطح میکروسکوپی رخ می دهند و این وقایع کاملا مشهود نیستند .بیشتر نیاز است تا مخازن استیل جهت نگهداری و پروسس تولیدات مورد استفاده قرار گیرد .

از این رو مسلم است که طراحی و تکنیک های ساخت بسیار حائز اهمیت است

عموما برای طرمخزن استنلس استیلاحی و ساخت مخازن استنلس استیل مهمترین فاکتور تعیین حجم مخزن می باشد و شکل مخزن بسته به نوع کاربری آن می تواند قطر و ارتفاع و نوع کف مخزن ( تخت ، مقعر ، مخروطی ، … ) مشخص گردد .

زمانی که حجم مخزن مشخص گردید بایستی که تعیین کنیم که چه حجم اضافه ای مورد نیاز است .

این حجم اضافه در مخزن استیل زمانی مورد نیاز است که حجمی را در آینده بخواهیم لحاظ نماییم و یا اینکه در هنگام پروسس مواد ناشی از انبساط مواد داخل مخزن می باشد و یا اینکه برای کنترل جریان داخل مخزن مورد استفاده قرار می گیرد و یا در زمان هایی که مایعات با سرعت بسیار بالا به داخل مخزن پمپ می شوند مورد استفاده قرار می گیرد .

حجم فعال مخزن از زیر سرریز (Over flow)  تا انتها ی مخزن را در بر می گیرد.

صافی سطح مخزن استیل ممکن است که یک روش جهت زیبا سازی مخزن به نظر برسد ولیکن در واقع هدف اصلی جلوگیری از آسیب های احتمالی به خصوص آسیب های بهداشتی که در داخل مخزن ممکن است در سطح میکروسکوپی اتفاق بیافتد بیشتر مورد نظر ما است .

شرکت روماک پالایش پارس قادر به ساخت انواع مخزن استنلس استیل با توجه به سفارش کارفرما براساس استانداردهای معتبر داخلی و خارجی می باشد. جهت کنترل قسمت های جوشکاری شده، آزمایشات غیر مخرب از قبیل رادیوگرافی، التراسونیک و مایع نافذ صورت می گیرد.